Schoolopdracht

De opdracht is om een nieuwe activiteit of evenement te verzinnen die toeristen op een of andere manier betrekt bij de leefbaarheid van de stad. Vervolgens bedenk je daar een logo/identiteit bij als herkenning. Aansluitend bedenk je hiervoor een campagne om toeristen enthousiast te maken.


Wat heb ik onderzocht

Ik ben andere campagnes gaan onderzoeken die vooral gericht waren op Amsterdam. Ik heb onderzoek gedaan door middel van een woordweb en een moodboard, daarna heb ik onderzoek gedaan wat nou echt de problemen zijn in Amsterdam. Al snel kwam ik tot de conclusie dat er in Amsterdam veel fietsen staan. Ook ben ik gaan kijken naar wat de toeristen vaak doen en eigenlijk zijn dat niet super veel gekke dingen. Ze lopen veel rondjes en bezoeken hotspots/bezienswaardigheden, ze fietsen en maken foto’s. De doelgroep waar ik me graag op wil focussen zijn vooral de mensen die van wandelen houden.


Concept

Toeristen geven fietsen een tweede kans
Kapotte fietsen langs de grachten signaleren en die labelen. Ook zet je een foto in de app en geef je daar de locatie door.

Toeristen verkennen graag de stad, aangezien ze toch aan het wandelen zijn vinden ze het misschien wel leuk om dat als soort challenge te doen. Toeristen blijven gemiddeld 4 a 5 dagen dus als er elke keer andere toeristen helpen kan dat ook.

In de app geef je de locatie door en komt de datum er ook bij te staan. Als de fiets langer dan 2 weken op dezelfde plek staat zal hij worden verwijderd. Alle fietsen worden bij elkaar verzameld en daar worden weer nieuwe bruikbare fietsen van gemaakt in de werkplaats.

Als toerist wil je graag weten wat er met de fietsen gebeurt als je ze heb gesignaleerd. Daarom is het mogelijk om als toerist een dagdeel mee te lopen bij de werkplaats of eventueel een kijkje te nemen om zo een beter beeld te krijgen waarvoor ze het eigenlijk doen. Uiteindelijk zouden ze daar een fiets kunnen huren en als zij helpen met zoeken krijgen ze korting om een fiets te huren.

Zo hebben de toeristen wat leuks te doen en ruimt de stad op en worden de fietsen een nieuw leven ingeblazen. Ze kunnen de labels ophalen bij bepaalde punten in Amsterdam. Daar zal een kleine uitleg gegeven worden.


Media uitingen

  • Logo/identiteit
  • Straat campagne , serie van 3 affiches
  • Socialmedia
  • Website
  • Banners
  • App
  • Actieve abri
  • Label voor aan de fiets


Logo

Het logo heeft het font DIN 1451 STD. Ik heb voor dit font gekozen omdat het een strak/tijdloos font is.

Fietsen een tweede leven geven is eigenlijk een soort vintage. Daarom heb ik gekozen voor vintage kleuren. De donkerblauwe kleur geeft een heel goed contrast met de oranje kleur waardoor het logo er goed uitspringt.

Waarom Fiesther…

Om een naam te verzinnen heb ik een woordweb gemaakt en daar heb ik allerlei woorden omheen gezet met waar ik aan moet denken bij mijn concept. Al snel kwam ik op het woord recyclen. Maar mijn media uitingen wilde ik in het Nederlands doen dus ik wilde graag mijn naam in het Nederlands. De vertaling van recyclen is hergebruiken. De spullen die ik ga hergebruiken zijn fietsen. Zo doende ben ik op Fietsher gekomen, Fiets van Fietsen en her van Hergebruiken. En als je fietst dan ben je een fietser (fietsher spreek je hetzelfde uit).


Posters

Bij mijn posters ben ik op een rijtje gaan zetten wat ik als eerst over wil laten brengen aan de mensen. Daar kwam op 1 uit de boodschap: Fiets vermaak voor iedereen. Net als bij Fietsher heb ik weer een dubbele betekenis. Vermaak fietsen van het vermaken van de fietsen (het hergebruiken) en vermaak van het leuk hebben. Dubbelzinnig, je vermaakt fietsen en je vermaakt jezelf door de fietsen te zoeken. Dus de boodschap die ik wil overbrengen is Fiets vermaak voor iedereen. Op de poster heb ik een link naar de website en eventueel een QR code die de mensen zelf kunnen scannen om zo meer informatie te krijgen over wat het precies inhoudt. Zie hieronder mijn posters,

Zie hieronder mijn posters in een digitale abri,

 

 

Social media

Als social media heb ik gekozen voor Instagram en Facebook omdat het een platform is met een heel groot bereik. Mijn Instagram feed bestaat uit quotes, afbeeldingen, reclame en kleine informatie. Hier laat ik ook weer de kleuren terug komen die ik gebruik bij mijn logo.

Bekijk hier mijn Instagram feed

 

Website

Een website is natuurlijk heel belangrijk om de mensen makkelijk veel informatie mee te geven.

Bekijk hier mijn webdesign

 

Banners

Om op websites toeristen te werven heb ik banners gemaakt, zie hieronder het eind resultaat,

 

App

Ook heb ik een app gemaakt waar mensen de fiets kunnen signaleren.

Bekijk hier mijn app design (het bevat een prototype)

 

Actieve abri

Ook heb ik een digitale abri gemaakt die worden weergegeven op straat.

Bekijk hier de digitale abri

 

Label voor aan de fiets